esmaspäev, 24. september 2012

9. klass Kabli rannas loodust õppimas

Neljapäeval, 20. septembril käisid Vändra Gümnaasiumi ja Vändra valla koolide 9. klasside õpilased Kabli RMK looduskeskuses tarkust kogumas mere ja maa kohta. Õpisime koos tundma Läänemere Liivi lahe taimestikku, loomastikku, kalu ja linde. Tutvusime rannarahva tööde ja tegemistega kauges minevikus ja tänapäeval. Õnnestus näha ka Kabli Linnujaamas toimuvat linnupüüki.
Nii püütaksegi kinni rändlinnud

Eesti väikseim lind - pöialpoiss rõngastamise ootel

Roostikust mereranda

1. Käisime kablis kuskil rannas kus räägiti kaladest, lindudest ja taimedest. Suht 2 pool tundi lihtsalt külmetasime ja kõndisime. Räägiti enamasti seda mida juba teatsin. Oleks võinud olla soojem päev ja teine seltskond. linnupesad olid ainukesed huvitavad asjad kuna see oli metsas. Oleks võinud rohkem metsast rääkida ja kui me oleks seal olnud oleks olnud ka palju huvitavam.

Hendrik JP

VastaKustuta
  2. Lindudest oli suhteliselt põnev kuulata. Jutt kalades hakkas vaikselt igavaks muutuma. Sellest päevast õppisin kuidas uuritakse nahkhiirte rännet.

Kairo JP

3. Sõitsime siis 20. septembril Kabli Loodusparki. Põhimõtteliselt räägiti seal kõigest sellisest asjadest mida me teadsime. Jalutasime mööda Kabli loodusparki ja nägime kuidas linndusid püüti. Näidati isegi millised sõngad millistele linudele pannakse. Sõit sinna ja tagasi ei olnud eriti lahe kuna kõik olid väsinud.
    Ailo JP

VastaKustuta
  4. Mäletan kuidas püüti lindi võrkudesse. Oli väga külm ja tuuline päev absoluutselt ei istunud. Oleksin tahtnud ise linde püüda ja rõngastada. Robert JP

5. Kõige mõttetum päev minu elus. Mul pole varem nii igav olnud teema mind absoluutselt ei huvitanud kuigu giid oli väga normaalne. Juttu oli liiga palju, oleks võinud midagi huvitavat teha. Kõndimist oli liiga palju, oleks võinud joosta. Oleks tahtnud linnupüüdmist näha, et ise kodus vareseid püüda.

6. Kablis püütakse linde,kiile ja ka vahest satub nahkhiiri.Linnud rõngastatatakse ära ja nende järgi saadakse teada mis liiki linnud on ja kust pärit.Vahest satub sinna isegi haruldasid linde.Linde püütakse erilise võrguga,kus sinnud tahavad leida väljapääsu ja lendavad kogu aeg otse edasi,kust pole võimalik välja minna ning nad ei oska tagasi minna.Oli osaliselt kuvitav ja osaliselt igav päev , sain midagi uut teada kuid teadsin midagi ka varasemast.

VastaKustuta
  7. 20.septembril käisime siis Kabli Looduspargis. SÕit polnudki nii pikk ja olime kiiresti kohal. Kõigepealt räägiti lindudest ja nende rõngastamisest, nägime ise ka linnupüüdmist pealt. Siis jalutasime giidiga metsas ja mööda randa. Giid rääkis kaladest, purjaktest, lindudest. Siis ronisime veel ühte torni ja sealt nägime loodusparki ka ülevaltpoolt.
    Kahju, et nii külm ja tuuline ilm oli, muidu oli kõik täitsa tore ja giid rääkis ka huvitavalt. Mina jäin päevaga rahule ja sain teada palju uut.

Marie Kristiin Kivisäk

VastaKustuta
  8. Käisime 20. septembril Kablis. Seal asub Linnujaam. Meile räägiti kuidas linde püütakse. Linnujaam asus mere ääres. Seal oli külm ja tuuline. Peale linude rääkis giid meile ka kaladest. Näitas kalades pilte kes pesitsevad Eesti vetes. Saime veel teada, et esimene paat tehti kablis ja selle paadi nimeks oli Markus. Me ronisime ühte torni kust oli ilus vaade merele. Mina jäin päevaga rahule isegi kui oli külm ja tuuline. Sammuti sain palju uut lindude kohta teada.

Maiken Pärnik

9. Meie klass käis 20. septembril Kabli RMK loodukeskuses. Meile räägiti Kablis Läänemeres elavatas kalades, kasvavatest taimedest ja seal pesitsevatest lindudest. Sealne giid rääkis meile kuidas rannarahvas vanasti elas ja töötas.Sealses ranna äärses metsas näidati meile linnu püüdmis võrke ja puure.Nägime ka kinni püütuid linde, mis olid rõngastamiseks püütud. Hoolimata sellest,et rannas oli väga tuuline ja külm jäin mina reisiga väga rahule ja sain palju uusi teadmisi.

VastaKustuta
  10. 20. septembril käisime klassiga Kabli Linnujaamas. Ilm oli sel päeval jahe ja tuuline. Kuna asusime mere ääres, siis seal oli tuul veel eriti tugev. Kõigepealt rääkis meile üks mees erinevatest lindudest, nende rõngastamisest ja rändest. Seejärel jagati meid kahte gruppi ja asusime oma giidiga teele. Metsas oli väljapanek erinevatest linnupesakastidest. Käisime ka täiesti mere ääres. Lõpuks jõudsime kohani, kus saime istuda ning siis hakkas giid meile rääkima kaladest ja purjepaatidest. Enne kui bussi läksime, lahendasime veel ühe mõistatuse.
    Mina jäin päevaga rahule ja sain palju uusi teadmisi.

11. Meie käisime klassiga Kablis. Kabli asub mere ääres, siis seal oli külm ja tuuline. Algul meile räägiti lindudest ja rõngastamisest. Näidati veel linnu püüdmis võrke ja puure. Lõpuks jagati meid kahte gruppi ja siis läksime erinevatesse suundadesse. Giid rääkis kaladest ja purjepaatidest.
    Lõpuks, kui ggid lõpetas oma rääkimise,lahendasime veel ühe ülesande.
    Mina jäin vähemalt päevaga rahule ja sain teada nii mõndagi.

VastaKustuta
  12. 20. septembril käisime Kablis linde vaatamas. Bussisõit oli igav. Kohale jõudes oli tuuline ja külm. Üks mees rääkis palju lindudest, kuidas neid püüda, rõngastamisest ja paljust muust huvitavast. Kõndisime mereääres ja giid seletas palju, sõpradega mängisime veega, oli vahva kuulata giidi ja samal ajal lõbutseda. Siis jõudsime kohta kus sai istuda, seal rääkis meile giid purjepaatidest ja kaladest. Lõpuks jõudsime bussi juurde, seal lähedal pidime ennem mõistatuse ära lahendama, kui see oli lahendatud, siis läksime bussi ja algas sõit kodu poole
    Oli tore päev.

13. Käisime 20. septembril Kabli linnujaamas.Seal räägiti meile algul lindudest,rõngastamisest ja lindude rändest.Kõige väiksem lind keda meile näidati oli pöialpoiss.Ilm oli külm ja tuuline.Hiljem jalutasime linnupesade juurde ja siis mererannas.Giid jutustas meile Kabli elutusaladest ja purjelaevadest.
    Mulle jäi meelde sellest päevast nahkhiirte püüdmise kohta ja, et esimene purjelaev Eestis ehitati kablis.Purjelaeva nimeks sai Markus.Enne koju minekut lahendasime mõistatuse ja asusime kodu poole.
    Mulle meeldis see päev.
    Päev oli tore ja sain uusi teadmisi.

VastaKustuta
  14. Käisime klassiga Kabli mereääres ehk siis linnuvaatlus jaamas. Meiega liitusid Juurikaru ja Pärnjõe. Sõit sinna kulus pikemaks kui me oodata oskasime. Kohale jõudes võttsid vastu meid vahvad inimesed, kuigi ilm oli ilus, oli ka külm ning tuuline. Asusime siis kuulama mingit meest, kes uurib, püüab ning rõngastab linde. Tema jutt oli huvitav. Mõniaeg hiljem jagati meid gruppidesse ja teekond võis alata. Mere äärde jõudes oli külm ning tuuline, mis on ka loomulik. Giid rääkis meile elu sealsest rannikust kui ka inimestest, kaladest, purjekatest ja paljust muust. Kuna oli külm , tahtsime rutturuttu minna sooja. Hiljem oli vaba aega veidi ning läksime mereäärde imelist vaadet nautima.
    Kui kokku võtta see reis siis oli väga huvitav ning lõbus päev. Juurde sain ka uusi teadmisi ning palju muud huvitavat.
    Oli väga meeldejääv ning huvitav reis!

VastaKustuta
  15. 20. september käisime Kablis looduspargis. Peale igavat bussisõitu räägiti meile lindudest ja näidati linnurõngaid. Kabli looduspargis asub linnu püünis, kus rõngastatakse linde. Nägime seal Eesti kõige väiksemat lindu ehk pöialpossi. Peale pikka juttu jagati meid kaheks grupiks. Meile näidati metsas asuvaid linnupuure ja pesi. Hiljem giid rääkis meile kaladest ja purjelaevadest.
    Ma sain palju uut teada purjelaevade kohta.

16. Käisime 20. septembril Kabli linnujaamas teadmiste pagasit suurendamas. Saime teada lindudest, nende rõngastamisest mida küll tuule tõttu väga ei kuulnud. Seejärel näidati meile püünist millega püütakse linde, ning siis näidati erinevaid linnu pesasid. Seejärel tegime pika ringi mere ääres ning jõudsime lõpuks kohani kus oli pikem istumine, kus tutvustatti meile rannarahva laevaehitusest ning küsiti meilt kala nimesid. Enne ekskursiooni lõppu anti meile leht, mille pidime ära täitma.
    See oli tore õuesõppepäev, kus saime palju uut ja põnevat teada

VastaKustuta
  17. 20. septembril käisime Pärnjõe Pk, Juurikaru Pk ja Vändra Gümnaasiumi üheksandikega Kabli Linnujaamas. Kohale jõudes rääkis meile üks mees oma tööst, näitas rõngaid millega nad linde rõngastavad ja ka erinevaid linde, kes neile sinna linnujaama sattunud on. Peale seda jagati meid kahte rühma, ning läksime metsa. Metsas näidati meile erinevaid linnupesi ja pesakaste, peale seda liikusime mereranna poole. Seal oli väga külm ja tuuline, seepärast ei kuulnud ka eriti mida Giid rääkis. Läksime istusime varju alla ja Giid jutustas meile kaladest, purjepaatidest ja saime teada et seal öeldakse kalavõrkude väljatõmbamise vms kohta "Muttide sebimine"
    Lõpuks lahendasime ristsõna, ning asusimegi kodupoole teele.
    Oli põnev päev.

Janeli Lepla

VastaKustuta
  18. 20. septembril käisime Kablis. Bussist välja astudes oli kohe näha suurt linnu püünist ja tunda külma tuult. Meile räägiti palju lindudest ning nende rõngastamisest. Näidati ka Eesti kõige väiksemat lindu "Pöialpoissi". Igale kinni püütud linnule paigaldati rõngas, rõnga suurus olenes linnu suurusest. Peale lindude näitas giid meile veel linnupesi ning lindude pesakaste. Siis juhatati meid mööda merekallast ühe majaka juurde ning vahepeal rääkis ka giid lindudest, kaladest, taimedest jm. Kui majakas käidud, läksime katuse alla, kus giid näitas meile erinevate läänemere kalade pilte. Enne bussi minekut pidid kõik lahendama koos oma rühmaga ristsõna ning seejärel võis bussi minna.
    Päevaga jäin enam-vähem rahule.

Sander Tiismaa

VastaKustuta
  19. 20.sep hommikul kell 8.00 tuli kooli ette william'si reisi buss ja algas meie õppereis Kablisse. Sõitsime sinna kuskil 2 tundi ja see aeg möödus kiirelt. kohale jõudes nägime esimese asjana mingit suurt võrku, hiljem selgus et sellega püütakse linde ja loendakse neid. Siis jagati meie õpilased kaheks kahe giidi vahel ja me hakkasime liikuma mööda meile määratud teed. esimese asjana ronisime mingi vaate torni tippu kus nägime Kihnu saart siis uurisime palju lindude kohta ja sealsete loomad ja taimede kohta.meile rääkiti ka kuidas seal kunagi laevu oli ehitatud. Päev möödus kiirelt ja huvitavalt. Sinna võiks teine kordgi minna

20. 20. septembril käisime klassiga Kabli Looduspargis. Seal räägiti meile, kuidas linde püütakse ja rõngastatakse. Siis kõndisime metsa ja seal vaatasime päris mitmeid linnu pesasid. Edasi jalutasime randa, kus oli väga tuuline ja jahe. Giid rääkis meile lindudest ja kaladest. Ta näitas meile fotosid kaladest ja me pidime ära arvama, kes olid nendel piltidel. Veel käisime vaatlustornis, kus oli ilus vaade merele. Giid jutustas ka vanast rannaelust. Hiljem anti meile töölehed, mida saime gruppides täita.
    See päev oli huvitav ja laiendas minu silmaringi.

Elis Kuusik

VastaKustuta
  21. 20.Sept käisime Kabli linnujaamas kus püütakse linde ja rõngastatakse neid.Tuul oli seal väga tugev ja suhteliselt külm ilm, kuid külm ilm ja tugev tuul ei seganud põneva jutu kuulamist mida meile rääkis üks mees.Sain palju uut ja põnevat teada, mida enne ei teadnud. Nagu näiteks seda et esimese purjelaeva nimi oli Markkus. Nägime palju huvitavaid asju mererannal ja vaatlesime kabli territooriumit vaatetornist. Sain kablis käies teada palju uut ja huvitavat.

22. 20, septembril asusime me hommikul kell 8 sõitma Kabli Loodusparki. Linnujaamas räägiti miele, kuidas linde püütakse ja rõngastatakse. Seejärel jagati meid kaheks grupiks ja mõlemad rühmad asusid erinevatesse suundadesse matkale. Esimesena näidati meie rühmale erinevaid linnupesakaste ja räägiti nendest. Seejärel liikusime edasi mere poole, kus oli külm ja tuuline. Vaatasime rannas erinevaid taimi ja katsusime merevett. Seejärel saime me jalgu puhata ja giid rääkis samal ajal meile erinevatest Läänemere kaladest ja purjekates. Siis moodustasime rühmad ja lahendasime väikese ülesande, sõime kõhud täis ja hakkasime tagasi kodupoole sõitma. See päev oli väga tore ja huvitav.

Annika Rahuoja

VastaKustuta
  23. 20. septembril läksime ekskursioonile Kabli Loodusparki. Seal näidati meile kuidas linde püütakse ja seejärel rõngastatakse. Kui linnul rõngas küljes, lastakse ta lendu.
    Seejärel läksime giidi juhatusel mööda metsarada, mil jõudsime lindude erinevate pesakastideni. Sealt liikusime mööda mere äärt tagasi.
    Giidi jutt oli vägagi huvitav, ja kes vähegi kuulas, sellel igav ei hakanud.

VastaKustuta
  24. 20. septembril käisime klassiga ekskursioonil Kabli linnujaamas. Sinna jõudes rääkis meile üks giididest lindudest ja kuidas nad neid püüavad seal. Järgisena läksime mööda teerada teise giidiga kes rääkis meile veel natukene lindudest, kaladest ja purjelaevadest. Pärast kui olime bussi juurde tagasi jõudnud toimus väike viktoriin.